یوپی اس چیست UPS

یوپی اس چیست UPS

یو پی اس (UPS) در اصل مخفف کلمه Uninterruptible Power Supply یا همان منبع تغذیه بدون وقفه می باشد،  تجهیزی است که میتوان برای حفاظت از دستگاه های حساس و نیز سیستم های الکترونیکی، مخابراتی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

یک یو پی اس از سه بخش اصلی تشکیل می شود:

  1. یکسو کننده شارژ
  2. باتری
  3. اینورتر

یو پی اس ها از لحاظ توپولوژی و نحوه کارکرد به سه نوع اصلی تقسیم بندی می شوند

  • Off Line
  • Line Interactive
  • ON-LINE(Double Coversion)

یوپی اس چیست UPS و انواع آن 

یو پی اس آفلاین Off Line

در این مدل مصرف کنندگان از مسیر By pass تامین برق میگردند و اگر برق ورودی قطع شود یا ولتاژ آن خارج از محدوده قابل مجاز قرارگیرد ، مسیر اینورتر و تامین برق از باتری جایگزین آن می شود . در طی عملکرد عادی دستگاه ، کلیه نوسانات و مشکلاتی برقی که در محدوده قابل قبول ولتاژ Bypass باشد به بار منتقل می شود . در شرایط عادی شارژر به طور یکسره کار می کند تا باتریها را کاملا آماده نگهدارد . اگر ولتاژ Bypass از حداقل مقدار مجاز کمتر شود، اینورتر بلافاصله شروع به کار کرده و بار به وسیله سوئیچ استاتیک ( یا رله خروجی) به اینورتر منتقل می شود وقفه بوجود آمده کوتاه و به اندازه 2 الی 10 میلی ثانیه است که اکثربارها بدون قطعی این زمان را پشت سر می گذارند و با وصل مجدد برق شهر بار مجددا به مسیر Bypass منتقل می شود.

یو پی اس آفلاین Off Line

یو پی اس لاین اینتر اکتیو Line Interactive

در این نوع یو پی اس ها سعی شده با اضافه کردن سیستم تنظیم  و کنترل ولتاژ در مسیر By pass وضعیت بهتری نسبت به سری Off-line ارائه شود . دو نوع از متداولترین طراحی های بکار رفته در این نوع یوپی اس استفاده از ترانس Buck/Boost وترانس ferrorvesonat می باشد. مشابه دستگاه های Off-Line یو پی اس مدل Line-Interactive نیز بار خود را از طریق مسیر Bypass تامین می کند و براثر قطع برق شهر شود آن رابه اینورتر انتقال می دهد. در قسمت باتری، شارژر و اینورتر نیز مشابه آفلاین می باشد و بخاطر اضافه شدن مدار تنظیم و کنترل ولتاژ در مسیر By pass بار زمان کمتری روی اینورتر کار میکند.  این مدل  درکاهش هزینه ها و عمر مفید باتری تاثیر به سزایی دارد.

یو پی اس لاین اینتر اکتیو Line Interactive

یو پی اس آنلاین ON-LINE

در این مدل از یکسو کننده /شارژر استفاده گردیده که ممکن است از دو قسمت جداگانه یا یک برد  قدرت کامل تشکیل شده باشد . زمانیکه برق شهر در وصل است این قسمت باطری ها را شارژ نموده و انرژی اینورتر را نیز  تامین می کند و در حالتیکه که برق ورودی  قطع شود، قسمت شارژر خاموش شده و ولتاژ دی سی اینورتر توسط بانک باتری تامین می شود.

این نوع یو پی اس که اصطلاحا بازرگانی آن یو پی اس Double Conversion نیز نامیده می شود بالاترین حفاظت را به مصرف کنندگان ارائه می کند زیرا مواقعی که برق شهر وجود دارد یکسو کننده شارژر و اینورتر فعال هست مصرف کننده را در برابر مشکلات برق شهر محافظت می کنند.

 

یو پی اس آنلاین ON-LINE

 

سخن پایانی

 

مجموعه فرپو انرژی در زمینه ی  فروش یو پی اس، یو پی اس اصفهان، یو پی اس ترانس بیس، باتری سیلد اسید، باتری یو پی اس، یو پی اس تک فاز، یو پی اس سه فاز، استابلایز سه فاز با سال ها تجربه ارائه دهنده بهترین محصولات و مشاوره ها برای داشتن خدمات بهتر برای شما عزیزان می باشد.

https://farpoo.com/product/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *